معرفي نشريه
علمی
مجله مطالعات سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر به استناد مصوبات کمیسیون بررسی و تأیید مجلات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و بر اساس رأی پنجاه و نهمین جلسه کمیسیون مذکور مورخه 1388/8/4 به درجه علمی-پژوهشی ارتقاء یافت.
پژوهشگر گرامی
براساس دستورالعمل اجرایی حمایت مالی نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به شماره 10/62815 مورخ 1398/10/4 مقرر گردید در صورت تأیید اولیه توسط سردبیر؛ بابت ارسال هر مقاله جهت داوری مبلغ 1/500/000 ریال و پس از تأیید نهایی، مبلغ 3/500/000 ریال دیگر جهت چاپ مقاله از مولفان محترم دریافت گردد. (لازم به ذکر است در صورتی که مقاله از طرف داوران محترم مردود اعلام شود مبلغ 1/500/000 ریال اولیه قابل بازگشت به مولف نمیباشد).
آثار قابل پذیرش در فصلنامه مطالعات سیاسی: 1) مقالات پژوهشی 2) مقالات ترویجی
شماره حساب جاری 4-153300-568-010 بانک ملی
بنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
نویسندگان محترم میتوانند برای مشابهتیابی از سامانه سمیمنور (کلیک کنید) برای ارسال گزارش مشابهتیابی به فصلنامه استفاده کنند. نویسندگان محترم دقت کنند که حتما باید گزارش PDF مشابهتیابی را که از مستقیما مشابهتیاب دریافت میکنند به فصلنامه ارسال نمایند.
فصلنامه مطالعات سیاسی اخلاق علمی و نشر را تحت قوانین بینالمللی کپی رایت و کمیته بینالمللی اخلاق در انتشارات (COPE) رعایت مینماید.
فصلنامه مطالعات سیاسی به خوانندگان اجازه خواندن، دانلود، کپی، توزیع، چاپ، جستجو و پیوند متن کامل مقالات را داده و خوانندگان برای استفاده از آنها برای هر مقصود قانونی دیگر مجاز میباشند.
نوع دسترسی به مقالات فصلنامه مطالعات سیاسی بهصورت «باز» میباشد.
مشخصات کلی فصلنامه مطالعات سیاسی
- کشور محل چاپ: ایران
- ناشر: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
- شاپا: 3122-2008
- وضعیت دسترسی به مقالهها: دسترسی باز
- وضعیت چاپ: چاپی و الکترونیکی
- نرخ پذیرش مقالهها: 10%
- نوبتهای چاپ: فصلنامه
- زبان فصلنامه: فارسی (چکیده انگلیسی)
- حوزه تخصصی: علوم سیاسی و روابط بین الملل
- نوع فصلنامه: علمی- پژوهشی دانشگاهی آزاد اسلامی
- نمایه شده در: Magiran- Noormags- SID- Civilaca
- نوع داوری: داوری بسته و حداقل 2 داور برای هر مقاله
- میانگین بازه زمانی فرایند داوری: حداقل 8 هفته
درج قدردانی از حامی یا تامین کننده اعتبار پژوهش (در صورت وجود) در مقاله
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - جایگاه هوش مصنوعی در گسترش روابط دیپلماتیک و حوزه سیاست خارجی در راستای تحقق سیاستهای کلی فناوری
زهرا شریف زاده امیرهوشنگ میرکوشش محمدمهدی حسینیشماره 4 , دوره 15 , تابستان 1402فناوری های نوین به جهت هوشمند کردن می تواند به عنوان پیشران قدرتمند در تحولات آینده جهان باشد.از آنجایی که هوش مصنوعی علوم اجتماعی و علوم سیاسی را به طور عام و روابط بین الملل را به طور خاص تحت تأثیر قرار داده است لذا در این مقاله جایگاه هوش مصنوعی در گسترش روابط دیپلما چکیده کاملفناوری های نوین به جهت هوشمند کردن می تواند به عنوان پیشران قدرتمند در تحولات آینده جهان باشد.از آنجایی که هوش مصنوعی علوم اجتماعی و علوم سیاسی را به طور عام و روابط بین الملل را به طور خاص تحت تأثیر قرار داده است لذا در این مقاله جایگاه هوش مصنوعی در گسترش روابط دیپلماتیک و سیاست خارجی جامعه آماری کلیه اساتید و متخصصین که در زمینه هوش مصنوعی و مطالعات آمریکا دارای دکتری تخصصی و فوق دکتری بودند، می باشد. این تحقیق، نمونه گیری به صورت گلوله برفی خطی انجام شد. ابزار گردآوری داده ها علاوه بر مراجعه به کتب و اسناد موجود، بهره گیری از پرسشنامه بسته در مقیاس لیکرت بود.این پژوهش با تکیه بر روش ترکیبی در سطح توصیفی - تحلیلی می کوشد پاسخگوی این سؤال باشد که جایگاه هوش مصنوعی در روابط بین الملل(مطالعه موردی ایالات متحده آمریکا )در ابعاد سیاست خارجی،اقتصاد،فرهنگی و نظامی چه می باشد؟ و چگونه می توان از این فناوری برتر در جهت تحکیم پایه های سیاسی نظام و روابط دیپلماتیک بهره گرفت؟یافته های تحقیق حاکی از آن است که سرمایه گذاری کلان ایالات متحده در زمینه فناوری های نوین و هوش مصنوعی سبب دستیابی به مزیت رقابتی در این حوزه نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته شده و به دنبال آن بهبود وضعیت اقتصادی و توسعه و تحقیق در این کشور فراهم گردیده است.این فناوری نوین در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به قدرت برتر نظام در سطح منطقه و جهان کمک شایانی خواهد نمود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - نمودهای پوپولیسم در ایران معاصر(بررسی عملکرد حزب توده و روش سیاسی مصدق در دهه بیست شمسی)
مهدی اخوان خداشهری بابک نادرپور سید عبدالامیر نبویشماره 4 , دوره 15 , تابستان 1402از زمانیکه قدرت مردم در عرصه سیاست موضوعیت پیدا کرد، استفاده و بهره برداری از چنین قدرتی هم مورد توجه سیاستمداران و بازیگران سیاسی قرار گرفت و به تناسب چنین تحولی، اندیشمندان حوزه سیاست برای توسل به قدرت مردم سازوکارهای مختلفی اندیشیدند که از مقبولترین آنها سیستم نمایند چکیده کاملاز زمانیکه قدرت مردم در عرصه سیاست موضوعیت پیدا کرد، استفاده و بهره برداری از چنین قدرتی هم مورد توجه سیاستمداران و بازیگران سیاسی قرار گرفت و به تناسب چنین تحولی، اندیشمندان حوزه سیاست برای توسل به قدرت مردم سازوکارهای مختلفی اندیشیدند که از مقبولترین آنها سیستم نمایندگی است. از سوی دیگر، یکی از مهمترین آسیبها و چالشهایی که نظام سیاسی مبتنی بر نمایندگی تاکنون با آن دست به گریبان بوده، پوپولیسم می باشد. پوپولیسم به معنای توسل بیواسطه و بیقاعده به قدرت مردم، عارضهای است برای همه نظامهای سیاسی مبتنی بر نمایندگی که به شکل شدید یا ضعیف در آنها دیده میشود. در این مقاله تلاش شده است عملکرد حزب توده و روش سیاسی دکتر محمد مصدق در دهه بیست شمسی، از طریق روش کیفی و با بهرهگیری از نظریات یان ورنر مولر در خصوص پوپولیسم مورد بررسی قرارگیرد. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که مجموعهای از ویژگیهای پوپولیستی مانند تودهگرایی، غیریت سازی و ایدههای کلیگرایانه بر عملکرد حزب توده و همچنین مواردی از قبیل رفتارهای سیاسی نامتعارف و عامه پسند، بیقاعدگی سیاسی و سیاست خیابانی، بر روش سیاسی مصدق تاثیرگذار بوده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - بررسی نظام انتخاباتی فرانسه (انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان)
علیرضا صلواتی حجت الله درویشپور احمد بخشایش اردستانی مسعود مطلبیشماره 4 , دوره 15 , تابستان 1402انتخابات و رای همگانی دارای جایگاه بسیار ویژهای در ساختار سیاسی فرانسه بوده و فرانسویان همواره نسبت به انتخابات با حساسیت ویژهای نگریستهاند. از این رو، پژوهش حاضر در صدد بررسی سیستم انتخاباتی جمهوری فرانسه است. سوال اصلی این پژوهش برآنست که سیستم انتخاباتی فرانسه بر چکیده کاملانتخابات و رای همگانی دارای جایگاه بسیار ویژهای در ساختار سیاسی فرانسه بوده و فرانسویان همواره نسبت به انتخابات با حساسیت ویژهای نگریستهاند. از این رو، پژوهش حاضر در صدد بررسی سیستم انتخاباتی جمهوری فرانسه است. سوال اصلی این پژوهش برآنست که سیستم انتخاباتی فرانسه بر چه مبنایی شکل گرفته است؟ فرضیه این پژوهش نیز بر آنست که سیستم انتخاباتی فرانسه یک سیستم انتخاباتی دو مرحلهای با اکثریت مطلق در دوره اول و اکثریت نسبی در دوره دوم انتخابات است. به این معنی که هم در انتخابات ریاست جمهوری و هم انتخابات مجلس ملی، نامزدهای انتخاباتی باید حداقل نیمی از آراء مأخوذه را به خود اختصاص داده، در غیر این صورت انتخابات به مرحله دوم کشیده میشود که در انتخابات ریاست جمهوری دو نفر اول و در انتخابات مجلس ملی، نامزدهایی که حداقل 5/12 درصد از آراء ماخوذه را به خود اختصاص داده باشند به مرحله دوم انتخابات راه پیدا میکنند. در مرحله دوم که مبتنی بر اکثریت ساده است، نامزدهایی که بیشترین آراء را کسب کنند، پیروز انتخابات میشوند. پیچیدگی اصلی انتخابات فرانسه در اختصاص کرسیها به احزاب پیروز در انتخابات مجلس ملی است که کرسیها بر اساس فرمول خاصی بین احزاب پیروز تقسیم میشوند و هر چه درصد آراء کسب شده توسط احزاب و ائتلافهای انتخاباتی بیشتر باشد، میزان کرسیهای اختصاص یافته به آنها به طور تصاعدی بالاتر میرود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - قدرت نرم و کنش نامتقارن در سیاست راهبردی ایران
معصومه رشاد افسانه رشادشماره 4 , دوره 15 , تابستان 1402قدرت نرم یکی از اصلی ترین شاخص های سیاست خارجی و امنیتی ایران است. تجربه نشان داده است که نظامهای سیاسی انقلابی همواره از شاخص های قدرت نرم برای ارتقاء موقعیت منطقه ای و بین المللی خود بهره میگیرند. ایدئولوژی و هویت در زمره نشانه های اصلی قدرت نرم محسوب میشود. زمانی که چکیده کاملقدرت نرم یکی از اصلی ترین شاخص های سیاست خارجی و امنیتی ایران است. تجربه نشان داده است که نظامهای سیاسی انقلابی همواره از شاخص های قدرت نرم برای ارتقاء موقعیت منطقه ای و بین المللی خود بهره میگیرند. ایدئولوژی و هویت در زمره نشانه های اصلی قدرت نرم محسوب میشود. زمانی که ایدئولوژی در فضای کنش اجتماعی، منطقهای و بینالمللی قرار گیرد، به هویت تبدیل میشود.بنابراین، یکی از اصلی ترین ویژگیهای قدرت نرم ایران را می توان تولید هویت دانست.کاربرد قدرت نرم در سیاست خارجی ایران با شاخص های مربوط به صدور انقلاب با یکدیگر پیوند یافته است. کنش نامتقارن را می توان یکی از شاخص های اصلی رفتار بازیگران انقلابی در سیاست جهانی دانست.صدور انقلاب یکی از نشانه های کنش نامتقارن محسوب می شود.سازمان دهی و هدایت جبهه مقاومت محوریت اصلی کنش نامتقارن در سیاست راهبردی ایران خواهد بود.با توجه به چنین نشانه های می توان این پرسش را مطرح کرد که قدرت نرم و کنش نامتقارن در سیاست راهبردی ایران دارای چه ویژگی های بوده و در چه فرایندی تحقق می یابد.فرضیه مقاله به این موضوع اشاره دارد که قدرت نرم و کنش نامتقارن سیاست راهبردی ایران تابعه ای از ضرورت های هویت مقاومت در محیط منطقه ای خواهد بود.در تنظیم مقاله از رویکرد ساختار ،هویت باری بوزان استفاده می شود. پرونده مقاله
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - چالش ها و فرصت های حضور اتباع افغانستان و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بعد از طالبان
یدالله محمدی حسن خداوردی گارینه کشیشیان سیرکی مسعود مطلبیشماره 46 , دوره 12 , زمستان 1398پدیده مهاجرت در ایران، در کنار ایجاد فرصت در حوزه تبادلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، مشکلاتی از قبیل عدم توازن جمعیتی، افزایش بیکاری و بروز ناامنی را نیز بدنبال داشته است. ایران از سال 1358 تاکنون، تقریباً به طور دائم میزبان حداقل دو میلیون اتباع خارجی و در دورههایی حت چکیده کاملپدیده مهاجرت در ایران، در کنار ایجاد فرصت در حوزه تبادلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، مشکلاتی از قبیل عدم توازن جمعیتی، افزایش بیکاری و بروز ناامنی را نیز بدنبال داشته است. ایران از سال 1358 تاکنون، تقریباً به طور دائم میزبان حداقل دو میلیون اتباع خارجی و در دورههایی حتی بیش از چهار میلیون نفر، که غالب آن ها از افغانستان هستند، بوده است. در راستای دستیابی به هدف پژوهش سئوال اصلی تحقیق اینست که حضور اتباع افغانستان چه فرصتها و چالشهایی را در حوزه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به دنبال داشته است؟ در این خصوص، این فرضیه را میتوان مطرح نمود که حضور اتباع افغانستان بدون مدرک در ایران چالشهایی در حوزههای مختلف از جمله گسترش قاچاق مواد مخدر و بزهکاری و افزایش آسیبهای اجتماعی بدنبال داشته است که همگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر امنیت ملی اثرگذار بودهاند. اما حضور نظاممند اتباع افغانستان فرصتهای گوناگونی در بخشهای امنیتی، سیاسی و اقتصادی از قبیل ایجاد شرایط نفوذ و تأثیر در نخبگان و ساختار قدرت سیاسی افغانستان، ارتقاء قدرت چانهزنی ایران در سطح بینالمللی، و استفاده از کارگر ارزان قیمت در بُعد اقتصادی را درپی داشته است. همچنین نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد قوانین موجود و تشکیلات اداری فعلی آن چنان که باید نتوانسته است پاسخگوی خیل عظیم اتباع افغانستانی در کشور بوده و تعدد مراکز قدرت باعث شده از پتانسیلهای مثبت حضور این اتباع نتوان آنچنان که شایسته است بهرهمند شده و چالشهای گوناگونی را در عرصه امنیتی بدنبال داشته است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - بررسی نقش نظریه بازی ها و هوش مصنوعی در روابط بین الملل
زهرا شریف زاده امیرهوشنگ میرکوشش محمدمهدی حسینیشماره 2 , دوره 15 , زمستان 1401در بین تمامی طیفهای رفتاری انسان، شاید سیاست دشوارترین رفتاری است که بتوان آن را به صورت اتوماسیون درآورد. سیاست ذاتاً امر پیچیدهای است که پیچیدگی رفتار انسان هم به عنوان یک فرد و هم در ابعاد اجتماعی را منعکس میکند. این پیچیدگی در سطح روابط بین الملل بسیار واقعیتر ب چکیده کاملدر بین تمامی طیفهای رفتاری انسان، شاید سیاست دشوارترین رفتاری است که بتوان آن را به صورت اتوماسیون درآورد. سیاست ذاتاً امر پیچیدهای است که پیچیدگی رفتار انسان هم به عنوان یک فرد و هم در ابعاد اجتماعی را منعکس میکند. این پیچیدگی در سطح روابط بین الملل بسیار واقعیتر به نظر میرسد. هوش مصنوعی عرصه ای تأثیرگذار و فراگیر است که دامنه آن تنها به مباحث فنی و مهندسی مربوط نمیشود و حوزه های علوم انسانی و به خصوص صلح و امنیت بین المللی را نیز در بر میگیرد. استفاده از نظریه بازیها به عنوان بخشی از هوش مصنوعی در حوزه علوم سیاسی و روابط بینالملل در قالب حوزههای مشترکی از قبیل توزیع عادلانه، اقتصاد سیاسی، انتخاب عمومی، چانهزنی جنگ، نظریه سیاست اثباتی و نظریه انتخاب عمومی متمرکز شده است. در هرکدام از این حوزهها، محققان مدلهای تئوری بازیهایی را مطرح کردهاند که در آن مدل بازیکنان اغلب در قالب رأیدهندگان، دولتها، گروههای خاص ذینفع و سیاستمداران نشان داده میشوند. از این رو، در تحقیق حاضر به بررسی نقش نظریه بازیها در روابط بینالملل پرداخته خواهد شد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - جایگاه هوش مصنوعی در گسترش روابط دیپلماتیک و حوزه سیاست خارجی در راستای تحقق سیاستهای کلی فناوری
زهرا شریف زاده امیرهوشنگ میرکوشش محمدمهدی حسینیشماره 4 , دوره 15 , تابستان 1402فناوری های نوین به جهت هوشمند کردن می تواند به عنوان پیشران قدرتمند در تحولات آینده جهان باشد.از آنجایی که هوش مصنوعی علوم اجتماعی و علوم سیاسی را به طور عام و روابط بین الملل را به طور خاص تحت تأثیر قرار داده است لذا در این مقاله جایگاه هوش مصنوعی در گسترش روابط دیپلما چکیده کاملفناوری های نوین به جهت هوشمند کردن می تواند به عنوان پیشران قدرتمند در تحولات آینده جهان باشد.از آنجایی که هوش مصنوعی علوم اجتماعی و علوم سیاسی را به طور عام و روابط بین الملل را به طور خاص تحت تأثیر قرار داده است لذا در این مقاله جایگاه هوش مصنوعی در گسترش روابط دیپلماتیک و سیاست خارجی جامعه آماری کلیه اساتید و متخصصین که در زمینه هوش مصنوعی و مطالعات آمریکا دارای دکتری تخصصی و فوق دکتری بودند، می باشد. این تحقیق، نمونه گیری به صورت گلوله برفی خطی انجام شد. ابزار گردآوری داده ها علاوه بر مراجعه به کتب و اسناد موجود، بهره گیری از پرسشنامه بسته در مقیاس لیکرت بود.این پژوهش با تکیه بر روش ترکیبی در سطح توصیفی - تحلیلی می کوشد پاسخگوی این سؤال باشد که جایگاه هوش مصنوعی در روابط بین الملل(مطالعه موردی ایالات متحده آمریکا )در ابعاد سیاست خارجی،اقتصاد،فرهنگی و نظامی چه می باشد؟ و چگونه می توان از این فناوری برتر در جهت تحکیم پایه های سیاسی نظام و روابط دیپلماتیک بهره گرفت؟یافته های تحقیق حاکی از آن است که سرمایه گذاری کلان ایالات متحده در زمینه فناوری های نوین و هوش مصنوعی سبب دستیابی به مزیت رقابتی در این حوزه نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته شده و به دنبال آن بهبود وضعیت اقتصادی و توسعه و تحقیق در این کشور فراهم گردیده است.این فناوری نوین در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به قدرت برتر نظام در سطح منطقه و جهان کمک شایانی خواهد نمود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - بررسی نظام انتخاباتی فرانسه (انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان)
علیرضا صلواتی حجت الله درویشپور احمد بخشایش اردستانی مسعود مطلبیشماره 4 , دوره 15 , تابستان 1402انتخابات و رای همگانی دارای جایگاه بسیار ویژهای در ساختار سیاسی فرانسه بوده و فرانسویان همواره نسبت به انتخابات با حساسیت ویژهای نگریستهاند. از این رو، پژوهش حاضر در صدد بررسی سیستم انتخاباتی جمهوری فرانسه است. سوال اصلی این پژوهش برآنست که سیستم انتخاباتی فرانسه بر چکیده کاملانتخابات و رای همگانی دارای جایگاه بسیار ویژهای در ساختار سیاسی فرانسه بوده و فرانسویان همواره نسبت به انتخابات با حساسیت ویژهای نگریستهاند. از این رو، پژوهش حاضر در صدد بررسی سیستم انتخاباتی جمهوری فرانسه است. سوال اصلی این پژوهش برآنست که سیستم انتخاباتی فرانسه بر چه مبنایی شکل گرفته است؟ فرضیه این پژوهش نیز بر آنست که سیستم انتخاباتی فرانسه یک سیستم انتخاباتی دو مرحلهای با اکثریت مطلق در دوره اول و اکثریت نسبی در دوره دوم انتخابات است. به این معنی که هم در انتخابات ریاست جمهوری و هم انتخابات مجلس ملی، نامزدهای انتخاباتی باید حداقل نیمی از آراء مأخوذه را به خود اختصاص داده، در غیر این صورت انتخابات به مرحله دوم کشیده میشود که در انتخابات ریاست جمهوری دو نفر اول و در انتخابات مجلس ملی، نامزدهایی که حداقل 5/12 درصد از آراء ماخوذه را به خود اختصاص داده باشند به مرحله دوم انتخابات راه پیدا میکنند. در مرحله دوم که مبتنی بر اکثریت ساده است، نامزدهایی که بیشترین آراء را کسب کنند، پیروز انتخابات میشوند. پیچیدگی اصلی انتخابات فرانسه در اختصاص کرسیها به احزاب پیروز در انتخابات مجلس ملی است که کرسیها بر اساس فرمول خاصی بین احزاب پیروز تقسیم میشوند و هر چه درصد آراء کسب شده توسط احزاب و ائتلافهای انتخاباتی بیشتر باشد، میزان کرسیهای اختصاص یافته به آنها به طور تصاعدی بالاتر میرود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - بررسی تاثیر عوامل گسترش فساد اداری بر شاخص های اقتصادی و ارائه راهکارهای مقابله ای
عبدالمجید راه پیما حمید پیشگاه هادیان محمدعلی خسروی حسین تفضلیشماره 54 , دوره 14 , زمستان 1400فساد ادارای اشکال مختلف و تأثیرات گوناگون، هم بر اقتصاد و هم به طور کلی برجامعه دارد چرا که از رشد اقتصادی جلوگیری می کند و بر عملیات تجاری، اشتغال و سرمایه گذاری تأثیر می گذارد از این رو مقاله حاضر درصدد بررسی بررسی تاثیر عوامل گسترش فساد اداری بر شاخصهای اقتصادی و ار چکیده کاملفساد ادارای اشکال مختلف و تأثیرات گوناگون، هم بر اقتصاد و هم به طور کلی برجامعه دارد چرا که از رشد اقتصادی جلوگیری می کند و بر عملیات تجاری، اشتغال و سرمایه گذاری تأثیر می گذارد از این رو مقاله حاضر درصدد بررسی بررسی تاثیر عوامل گسترش فساد اداری بر شاخصهای اقتصادی و ارائه راهکارهای مقابلهای است از این منظر پس از بسط فضای مفهومی موضوع، به بررسی عوامل موثر بر گسترش فساد خواهد پرداخت. مطابق با مستندات موضوعی ارائه شده در این پژوهش، روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، کتابخانهای میباشد. یافتههای مقاله این است اولا، در بخش مهمترین عوامل موثر بر گسترش فساد می توان به محیط سیاسی و اقتصادی، عادات، آداب و رسوم، سنت و جمعیت شناسی، دین، فقدان دولت الکترونیک، دیوانسالاری و ساختار اداری و سیاسی ناکارآمد و مشارکت مدنی و ازادی رسانهها اشاره نمود ثانیا، در حوزه تاثیر فساد بر شاخصهای اقتصادی میتوان تأثیر فساد بر مشاغل، تأثیر فساد بر سرمایه گذاری، تخصیص استعدادها و تأثیر فساد بر مالیات برشمرد و ثالثا، در بخش راهکارها نیز می توان به ترویج اخلاقیات در قالب فرهنگ عمومی جامعه، عمومی کردن فرهنگ مبارزه با فساد، تقویت سطح آگاهی عمومی، تقویت نگرش و باورهای دینی کارکنان و مدیران، قانون گرایی کارکنان و مدیران و نهادینه سازی فرهنگ نقد و نقادی اشاره نمود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - ﻧﻘﺶ اﻋﺘﺪال در اﻧﺪﯾﺸﻪ و اﻓﮑﺎر ﺳﻌﺪی
سید علیرضا ازغندی علی جان مرادی جوشماره 36 , دوره 9 , تابستان 1396 -
دسترسی آزاد مقاله
7 - نمودهای پوپولیسم در ایران معاصر(بررسی عملکرد حزب توده و روش سیاسی مصدق در دهه بیست شمسی)
مهدی اخوان خداشهری بابک نادرپور سید عبدالامیر نبویشماره 4 , دوره 15 , تابستان 1402از زمانیکه قدرت مردم در عرصه سیاست موضوعیت پیدا کرد، استفاده و بهره برداری از چنین قدرتی هم مورد توجه سیاستمداران و بازیگران سیاسی قرار گرفت و به تناسب چنین تحولی، اندیشمندان حوزه سیاست برای توسل به قدرت مردم سازوکارهای مختلفی اندیشیدند که از مقبولترین آنها سیستم نمایند چکیده کاملاز زمانیکه قدرت مردم در عرصه سیاست موضوعیت پیدا کرد، استفاده و بهره برداری از چنین قدرتی هم مورد توجه سیاستمداران و بازیگران سیاسی قرار گرفت و به تناسب چنین تحولی، اندیشمندان حوزه سیاست برای توسل به قدرت مردم سازوکارهای مختلفی اندیشیدند که از مقبولترین آنها سیستم نمایندگی است. از سوی دیگر، یکی از مهمترین آسیب‎ها و چالش‎هایی که نظام سیاسی مبتنی بر نمایندگی تاکنون با آن دست به گریبان بوده، پوپولیسم می باشد. پوپولیسم به معنای توسل بی‎واسطه و بی‎قاعده به قدرت مردم، عارضه‎ای است برای همه نظا‎مهای سیاسی مبتنی بر نمایندگی که به شکل شدید یا ضعیف در آنها دیده می‎شود. در این مقاله تلاش شده است عملکرد حزب توده و روش سیاسی دکتر محمد مصدق در دهه بیست شمسی، از طریق روش کیفی و با بهره‎گیری از نظریات یان ورنر مولر در خصوص پوپولیسم مورد بررسی قرارگیرد. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که مجموعه‎ای از ویژگی‎های پوپولیستی مانند توده‎گرایی، غیریت سازی و ایدههای کلی‎گرایانه بر عملکرد حزب توده و همچنین مواردی از قبیل رفتارهای سیاسی نامتعارف و عامه ‎پسند، بی‎قاعدگی سیاسی و سیاست خیابانی، بر روش سیاسی مصدق تاثیرگذار بوده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - تبیین حقوقی کنترل امنیت تنگه هرمز در حقوق بین الملل
مهدی صالحیشماره 48 , دوره 12 , تابستان 1399امنیت ایران و منطقه به یکدیگر وابسته است و حقوق بین الملل دریاها هم جز در مواقع خاصی در هنگام منازعات مسلحانه و آن هم به طور محدود از طریق بازرسی کشتی ها، این امر را نمی پذیرد. یافته ها نشان می دهد که مساله حاکمیت دولتها بر دریاهای مجاور سرزمین آنها از دیرباز فکر حقوقدا چکیده کاملامنیت ایران و منطقه به یکدیگر وابسته است و حقوق بین الملل دریاها هم جز در مواقع خاصی در هنگام منازعات مسلحانه و آن هم به طور محدود از طریق بازرسی کشتی ها، این امر را نمی پذیرد. یافته ها نشان می دهد که مساله حاکمیت دولتها بر دریاهای مجاور سرزمین آنها از دیرباز فکر حقوقدانان و سیاستمداران را به خود معطوف کرده نظریه ها و دکترین های مختلفی دراین زمینه ارائه شده است.تنگه هرمز از اهمیت خاص امنیتی در سطح بین المللی برخوردار است و این تنگه مهم ترین گلوگاه حمل ونقل جهان است و کشورهای منطقه و جـهان از حـیث صادرات و واردات به آن وابسته اند. مهم ترین دلیل برتری آن نسبت به دیگر تنگه ها قرار داشتن در منطقه ی استراتژیکی خلیج فارس میباشد که به عنوان منطقه ای که بیش ترین ذخایر اثـبات شـده ی انرژی را در خود جای داده است بر اهمیت این تنگه می افزاید. متغیر مستقل در این تحقیق ،تـنگه هـرمز بوده و امنیت ملی کشور نیز متغیر وابسته به آن مـی باشد، هدف ، شناسایی نقش تنگه هرمز در تأمین امنیت جمهوری اسلامی ایران است . روش تحقیق در این مـقاله ، تـوصیفی - تحلیلی بوده و بـا اسـتفاده از اسـناد و منـابع کتابخانه ای و بهره مندی از کتب و مقالات در دسترس تـهیه شـده است .کلید واژگان:تنگه هرمز- امنیت ملی- حقوق بین الملل- خلیج فارس-جمهوری اسلامی ایران پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی در حکمرانی خوب
حمیدرضا داودی احمد بخشایش اصغر عربیانشماره 48 , دوره 12 , تابستان 1399اصل حاکمیتِ قانون یکی از مهمترین شاخصهای زمامداری، اِعمال حاکمیت و نیز حکمرانیِ خوب در دوران معاصر بهشمار می‎آید. ازسویی فصل مشترک همۀ تعاریف ارائه شده را میتوان در این نکته خلاصه کرد که مطابق اصل مزبور استفادۀ خودسرانه و مستبدانه از قدرت در تصمیمگیریهای حکومت چکیده کاملاصل حاکمیتِ قانون یکی از مهمترین شاخصهای زمامداری، اِعمال حاکمیت و نیز حکمرانیِ خوب در دوران معاصر بهشمار می‎آید. ازسویی فصل مشترک همۀ تعاریف ارائه شده را میتوان در این نکته خلاصه کرد که مطابق اصل مزبور استفادۀ خودسرانه و مستبدانه از قدرت در تصمیمگیریهای حکومتی نهتنها مردود است بلکه میزان مشروعیت حکومت به میزان وفاداری ایشان به معیارهای قانونی، فراشخصی و خردمندانه بستگی دارد و از این جهت باید تابع یکسری از محدودیتها گردند. مجلس شورای اسلامی بهعنوان یکی از اصلیترین قوای حاکم در کشور، متصدی سه کارکرد مهم یعنی قانونگذاری، تفسیر قوانین عادی و اِعمال نظارت بر حُسن اجرای قانون میباشد، از جمله ارکانی است که در مبحث اجرایِ صحیح حاکمیت قانون نقش بیبدیلی را احراز نموده است. پرسشی که نگارندگان پژوهش در صدد پاسخ به چرایی آن هستند، چنین است که؛ نظام قانونگذاریِ جمهوریاسلامیایران در جهت نهادینه کردن اصل حاکمیت قانون مقتضی چه اقدامات بنیادینی میباشد؟ فرضیه، این پرسش آن است که مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس از طریق ابزارهای قانونگذاری و نظارت میتوانند روح قانون را نهتنها اجرا بلکه بر حُسن اجرای آن نیز نظارت داشته باشند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - تﻀﺎد و ﻫﻤﮑﺎری در رواﺑﻂ اﯾﺮان و ﺗﺮﮐﯿﻪ ﺑﻌﺪ از ﺟﻨﮓ ﺳﺮد (م1989-2008)
صمد قائم پناهشماره 11 , دوره 3 , بهار 1390نوشتار حاضر به دنبال پاسخ به این سئوال است که چرا روابط ایران و ترکیه همیشه توأم با تضاد و همکاری بوده است و هیچ وقت روابط دو کشور عمیق، گرم و روند تکاملی را نداشته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در شکل گیری الگوی همکاری و تضاد در روابط دو کشور در مقطع زمانی مورد ن چکیده کاملنوشتار حاضر به دنبال پاسخ به این سئوال است که چرا روابط ایران و ترکیه همیشه توأم با تضاد و همکاری بوده است و هیچ وقت روابط دو کشور عمیق، گرم و روند تکاملی را نداشته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در شکل گیری الگوی همکاری و تضاد در روابط دو کشور در مقطع زمانی مورد نظر (2008-1989م) سه عامل ایدئولوژی، وقوع جنگ عراق علیه ایران و پیامدهای تغییر و تحولات ژئوپولتیکی منطقهای و بینالمللی بیشترین نقش را داشتهاند و این نکتهای است که در این نوشتار بهطور مفصل به آن پرداخته شده است. پرونده مقاله